סיווג נכס לצורכי ארנונה

בע"א 8588/00 עיריית עפולה נ' בזק חברה ישראלית לתקשורת בע"מ, פ"ד נד(3)337 (2003) (להלן: "עניין בזק"), הובהרה חובתה של הרשות המקומית לפעול בהתאם לחוק ההסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב), תשנ"ג-1992 (להלן: "חוק ההסדרים") ולסווג את הנכסים בהתאם לסוגם, שימושם ומיקומם. עם זאת, נתונים מבחנים אלה לפרשנות רחבה, כאשר מהותם של "סוג" ו"שימוש", מומחשת ברשימה המופיעה בתקנות ההסדרים במשק המדינה (ארנונה כללית ברשויות המקומיות), שהותקנו במשך השנים מכח חוק ההסדרים (להלן: "תקנות ההסדרים"), שמכילות רשימה שנעשה בה סיווג נכסים ל- 12 קטגוריות שונות, שלכל אחת מהן נקבע תעריף שונה. כך, נקבע בעניין זה כי: "...כל אחד מסוגי הנכסים המסווגים בתקנות לצורך קביעת תעריף הארנונה מגלם מאפיינים המיוחדים לאותו סוג, כגון מבני מגורים, משרדים, קרקע תפוסה וכיוצא באלה. בכך עונים הם על המדדים של "סוג" ו"שימוש" אשר נקבעו בחוק ההסדרים. משכך, נפתחת בפני הרשות המקומית יריעה רחבה של אפשרויות סיווג במסגרת הסוגים שבתקנות, המצויים הם עצמם במסגרת המבחנים שבחוק. מכאן, שעל-ידי היצמדוּת לקריטריונים שנקבעו בחוק ההסדרים אין נשללת סמכות העירייה להפעיל את שיקול-דעתה לעניין סיווג נכסים בתחום שיפוטה לצורך קביעת ארנונה. עדיין נתון לעירייה שיקול-דעת למלא בתוכן מדדים אלה, מעבר למשמעותם הלשונית הצרה. המחשה וביטוי לסוגי נכסים שונים במסגרת החוק הם הנכסים המנויים בתקנה 1 לתקנות. כל סיווג במסגרת הסוגים השונים הקבועים בתקנות הוא לגיטימי. נוסף על כך רשאית הרשות לקבוע את סכום הארנונה בין גבולות המקסימום למינימום של התעריף הספציפי של כל סוג נכסים. כך נוצר איזון בין המגמה העומדת ביסוד הסדרת נושא הטלת הארנונה על-פי מבחנים קבועים וידועים ובין המגמה שלא לשלול מן העירייה את שיקול-דעתה" (עמ' 349-348 בפסה"ד). בעעמ 9401/06 ארגנטינה באוניברסיטה בע"מ נ' מנהל הארנונה בעיריית תל אביב (לא פורסם) (6.7.09) (להלן: "עניין ארגנטינה באוניברסיטה") נקבע בעניין זה: "הגדרות שניתנות במסגרת תקנות ההסדרים לנכסים אליהם הן מתיחסות, כמו גם הסיווגים הקבועים בהן, יוצרים אומנם מסגרת ממנה אין הרשויות המקומיות רשאיות לחרוג. ואולם, בתוך המסגרת פנימה נפתחת בידי הרשות המקומית יריעה רחבה של אפשריות הגדרה וסיווג... משכך, ומשאין חולק בענייננו כי התעריפים אותם גובה המשיבה בגין סוגי חניונים שונים אינם חורגים מן המחירים המזעריים והמרביים הקבועים בתקנות ההסדרים [ראו: תקנות 5 ו- 6 לתקנות ההסדרים], הרי שההבחנה בין תעריפי הארנונה הנגבים עבור חניון מבונה ושאינו מבונה אינה בלתי חוקית" (פסקה 21). ראו גם: עע"ם 9530/05 ריבוע כחול - ישראל בע"מ נ' עיריית עפולה (לא פורסם) (16.1.08) פסקה כ"ד (להלן: "עניין ריבוע כחול"). עוד נקבע בפסיקה, כי ההתערבות בשיקול-דעתן של הרשויות המקומיות בהפעלת סמכותן, בייחוד כאשר מדובר בהתערבות בדבר חקיקה שיצא מלפניהן, נעשית בצורה זהירה ביותר, ורק כאשר לוקה הצו בחוסר סבירות קיצוני (עניין בזק, בעמ' 349). ארנונהארנונה (סיווג)