הצעת חוק אישור ועדת הכלכלה חוק הבזק

הצעת חוק הבזק (תיקון - אישור ועדת הכלכלה), התש”ס-2000 במסגרת חוקי ההסדרים במשק המדינה, תוקן גם חוק הבזק מספר פעמים. בשניים מתיקונים אלה נקבע, כי תקנות שונות, שאינן מתייחסות לאגרות או לתשלומים לאוצר המדינה, יהיו באישור ועדת הכספים של הכנסת, על אף שענייני התקשורת בכלל, וחוק הבזק בפרט, הם מאז ומתמיד בתחום ענייניה של ועדת הכלכלה. כך, בסכיף 14 לחוק, שענינו ב"שירות לכל הציבור", נקבע כי במקרה שניים בעל רשיון אחד בלבד הניתן שירות בסיסי באזורים שונים בארץ, יהיה השר רשאי לקבוע, כי בעל רשיון כללי אחר, הנותן אותו שירות שלא בכל הארץ, יהי חייב להשתתף במימון השירות באזורים כאמור. קביעה כזו, בהתאם להוראת סעיף (ג)(3) לאותו סעיף, טעונה אישור ועדת הכספים של הכנסת. בסעיף 6מח לחוק, הדן בהליכים ותנאים למתן רשיון שירותי לווין, ובין היתר בענין מגוון השידורים והשירותים המוצעים לשידורי לווין ואפשרויות הבחירה שיוצעו לציבור, בענין הטכנולוגיה לשידור לווין, דרכי הקליטה והגישה לשידורים ולשירותים, היקף השידורים שישודרו בעברית, שעת השידורים וכן בענין הדרכים למימון השידורים, בסעיף קטן (ג) לסעיף האמור נקבע, כי "תקנות לפי סעיף זה טעונות אישור ועדת הכספים של הכנסת". כמוצהר על ידי הממשלות השונות, הסיבה להעברת חוקי ההסדרים לדיון ולהכנה בועדת הכספים של הכנסת, היא להבטיח שתיקונים אלה ידונו כדי להשיג את יעדי התקציב והמדיניות הכלכלית לאותה שנה. ברור, שנימוק זה אין לו ולא כלום עם הסמכת ועדת הכספים לטפל ולאשר חקיקת משנה, שאינה כרוכה בחוקי התקציב. מטרת ההצעה היא לתקן, ולו באופן חלקי, את העיוות שנוצר. הצעת חוק דומה בעיקרה הונחה על שולחן הכנסת החמש-עשרה ומספרה פ/848. הוגשה ליו"ר הכנסת והסגנים והונחה על שולחן הכנסת ביום כ' באדר ב' התש"ס - 27.3.2000 1. בחוק הבזק, התשמ"ב-1982 (להלן - החוק העיקרי), בסעיף 4, בסופו יבוא: "(ז) על אף האמור בחוק ה, לא יתן השר, למי שהוא בעל רשיון למתן שירותי בזק או לביצוע פעולות בזק, רשיון למתן שירותים או לביצוע פעולות שאינם כלולים ברשיון המקורי, אלא באישור ועדת הכלכלה של הכנסת." 2. בסעיף 14 לחוק העיקרי, בסעיף קטן (ג), בפסקה (3) במקום "ועדת הכספים" יבוא "ועדת הכלכלה". 3. בחוק העיקרי, בסעיף 6מח בסעיף קטן (ג), במקום "ועדת הכספים" יבוא "ועדת הכלכלה". הצעות חוקועדת הכלכלה