הצעת חוק תיקון חוק ההסדרים במשק המדינה

הצעת חוק יסודות התקציב (תיקון - חוק הסדרים במשק המדינה), התשס”א-2000 חוק ההסדרים במשק המדינה, המוגש מידי שנה כהצעת חוק לכנסת, כולל התיחסות לעשרות חוקים שונים וזאת מבלי שהתאפשר דיון ראוי והצבעה בועדות הקבועות של הכנסת המתאימות על פי קביעות תקנון הכנסת לכל חוק וחוק. במקום כל אלה, הועדה היחידה בעלת כוח הצבעה שדנה במרבית הנושאים שהצעת חוק ההסדרים השנתי מתייחס אליהם, היא ועדת הכספים ולא הועדות הנושאיות המתאימות. נוהג זה השתרש מאז שנת 1985 עת הוצע לראשונה חוק ההסדרים במסגרת תוכנית חירום כלכלית לשנת 1985 - מצב חירום שמזמן חלף. בגין לחצים שונים והצורך להצמיד את חוק ההסדרים במשק המדינה לתקציב המדינה השנתי, הצעת חוק ההסדרים מוגשת בדרך כלל זמן קצר באופן יחסי לפני שהיא עוברת את כל שלבי הקריאות בכנסת והופכת לחוק. תהליך מקוצר זה פוגם ביסודיות הבדיקה ובסדרי העבודה של חברי הכנסת. כמו כן, אף שלעיתים חוק ההסדרים משנות ולעיתים ללא כל הגבלת זמן, סדרים שנקבעו בחוקים אחרים, אף מעבר לשנת התקציב - וחוק ההסדרים לשנת 2001 יוכיח זאת. על ידי כך הופך חוק ההסדרים מחוק לתקופה מוגבלת בזמן לחוק קבוע ושווה ערך לכל חוק אחר. בנוסף, לאחרונה מסדיר חוק ההסדרים עניינים שאין ביניהם לבין הוצאה כספית ישירה מתקציב המדינה ולא כלום - וזאת על אף הקביעה בסעיף הפותח של החוק אשר קובע שמטרתו השגת יעדי התקציב, עמידה במגבלות הגירעון לשנת כספים וכיוצא באלה מטרות. כתוצאה מכל אלה גורם חוק ההסדרים במשק לשינוי יסודי במדיניות החברתית או במדיניות אחרת שעיצבה הכנסת בדי עמל וגיבשה בחוקיה, כל זאת ללא שיקול דעת או פיקוח ראויים לשמם מצד הכנסת עצמה. בכך נפגמת העבודה הפרלמנטרית בישראל. כדי לצמצם תופעות בלתי רצויות אלה ולהגביר את פיקוח הכנסת על השימוש בחוק ההסדרים ככלי המשפיע על חוקי הכנסת, מוצעת הצעת חוק זו. הוגשה ליו"ר הכנסת והסגנים והונחה על שולחן הכנסת ביום י"ד בכסלו התשס"א - 11.12.2000 1. בחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985 (להלן - החוק העיקרי), בסעיף 1, אחרי ההגדרה "הסכם שכר" יבוא: ""חוק הסדרים במשק המדינה" או "חוק ההסדרים" - חוק שענינו תיקוני חקיקה, שבין מטרותיו השגת יעדי התקציב באותה שנת הכספים, יהא שמו אשר יהא;". 2. אחרי סעיף 2 לחוק העיקרי יבוא: 2א. (א) חוק הסדרים במשק המדינה לא ישנה את תוקפה של זכות הקבועה בכל חוק או בכל סעיף בחוק; לענין זה, "שינוי" - לרבות בדרך של ביטול, דחיה, הגבלה, צמצום, גריעה, התניה, התליה, מיסוי הזכות או החמרת התנאים לקבלתה, במישרין או בעקיפין. (ב) בכפוף לאמור בסעיף קטן (א), תוקפן של הוראות חוק ההסדרים יהיה לשנת כספים אחת בלבד, ויכללו בו סעיפים שיש להם השפעה על התקציב לשנת הכספים האמורה, בלבד. (ג) הוראה בהצעת חוק ההסדרים הנוגדת הוראות סעיף זה תועבר בתום הקריאה הראשונה במליאת הכנסת לועדה קבועה מועדות הכנסת, שהנושא מצוי בסמכותה." 3. הוראות סעיף 2א לחוק העיקרי, כנוסחו בסעיף 2 בחוק זה, יחולו גם על הוראות הצעת חוק ההסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב והמדיניות הכלכלית לשנת הכספים 2001), התשס"א- 2000 וכל הוראה בהצעת החוק האמורה הסותרת את הוראות סעיף 2א לחוק העיקרי - בטלה. הצעות חוקהסדרים במשק המדינה